Stoetsgewijs trok men naar de Sint-Elooikapel op 3 juli 2016 © Kristien

De zegening met de hamer van Sint Elooi (3 juli 2016) © Kristien

Sint Elooi

Een (fiets)bedevaartvaantje met de beeltenis van de heilige

ZEGENING VAN PAARDEN EN HONDEN
Op 2 juli 2023 blaast men een 8 eeuwen oude traditie nieuw leven in:

De Sint-Elooi processie
Na een pauze gaat de Sint-Elooi processie opnieuw uit. De Landelijke Gilde en de Kerkraad Sint-Pietersbanden vonden deze traditie te waardevol om ze een halt toe te roepen en plannen, met steun van het lokaal bestuur, een nieuwe editie.
Op 2 juli 2023 wordt  de tweede feestdag van de heilige Eligius of Sint-Elooi - ook gekend als ‘de warme' Elooi - gevierd.
Sint-Elooi
Deze Franse bisschop die onze streken aandeed in de zevende eeuw om het christelijk geloof te prediken, is de patroonheilige van de (hoef)smeden, metaalbewerkers, koetsenbouwers, landbouwers, paardenhandelaren, dierenartsen. Hij werd in het verleden aanroepen bij paardenziekten, epidemieën, steenpuisten, zenuwziekten en kindergeschreeuw.
In Merelbeke, in de wijk Kwenenbos, werd  in de 13e-14e eeuw een bedevaartkapel voor deze heilige opgetrokken. Vermoedelijk werd vanaf dat moment ook de eerste processie ingesteld.
Sint-Elooi processie
Werk mee aan het behoud van dit waardevolle stukje immaterieel erfgoed door op 2 juli 2023 mee te stappen: allen te voet of met je hond of paard.
Start aan Sint-Hendrikskerk om 14.45 u met aankomst aan de Sint-Elooikapel (Brandegems Ham) om 15.00 u.
Zegening van de aanwezigen en dieren om 15.30 u. door E.H. Adrien Dhooghe, gevolgd door een gratis muzikaal optreden.
Deelnemers ontvangen een gratis (fiets)bedevaartvaantje met de beeltenis van de heilige.

Info: Erik de Ruyck, kerkraad en Gilbert Thienpont, Landelijke Gilde