Eredeken Julien Van der Meeren

Bij een ontmoeting, met zijn  fonkelende ogen van vreugde en met zijn  wuivende handen in de lucht, was priester Julien alom gekend bij zijn parochianen.

VIERING VAN EEUWELING:
Eredeken Julien Van der Meeren

De kalender wijst zondag 14 januari 2024. Priester Julien Van der Meeren wordt 100 jaar.
Dit is de mooiste leeftijd om te vieren. Er wordt een brief namens de koning verstuurd en men kan een bezoek verwachten van de burgemeester.
Ik weet niet op welke deugd of eigenschap ik het meest nadruk moet leggen.
Maar wat wij wel weten, Julien heeft als priester, dag in, dag uit, het beste van zichzelf gegeven. Hij heeft zich niet te veel afgevraagd wat de mensen voor hem zouden kunnen doen.
Maar wel heeft hij telkens de vraag gesteld: Wat kan ik doen voor de anderen?

Vooral in de dekenaat Oosterzele, van 03/11/1981 tot 19/08/1995, hebben wij Julien het best leren kennen. Hij was een graag geziene deken. Groot was zijn plichtsbesef.
Hij leefde voor het dekenaat. Dit alles deed hij met een eerlijk, wijs en warm hart.
Hart verwarmend voor de mensen, vooral voor de gebroken mens.
Precies zoals Jezus dat was geweest.
Het geheim van dit alles is zeer duidelijk. Julien is een man van gebed. Priester zijn is middelaar zijn tussen God en de mensen. Dat wil zeggen man van God én man van de wereld, met veel van de mens én ook veel van God.

Ik wil eindigen met een kreet die in het hart van ieder van ons schreeuwt en niet kapot te krijgen is: Julien, Vaart wel! God zij met u!
Ook hartelijk proficiat
vanuit onze parochiegemeenschap