Catechese

Wij kregen prachtige plaatsen helemaal vooraan ©Bernadette

Vormelingen van Bottelare brachten mooie voorbeden ©Beatrijs

Catechese

Een dik applaus en een hartelijke dank aan de IJD-jongeren voor de organisatie en begeleiding van deze TOP-avond ©Bernadette

VERSLAG CATECHESE LET IT SHINE
Dol-enthousiaste belevingsavond vormelingen ‘Let it Shine’

Op vrijdag 16 februari trokken we met onze vormelingen van Kerkplek Bottelare en van Merelbeke Centrum/Flora richting Gent. Alhoewel het krokusvakantie was en vele kinderen op reis of kamp vertoefden, keken er toch ook een groot aantal uit naar deze speciale avond.  De H. Geest was ons goedgezind, want we kregen prachtplaatsen helemaal vooraan. Stilletjes aan vulde de grote Christus Koningkerk zich met honderden vormelingen uit alle hoeken van ons bisdom. De avond werd begeleid door zeer enthousiaste IJD-jongeren, de jeugdbeweging van de kerk.

Zing uw vreugde uit…
De IJD-jongeren ontvingen ons heel hartelijk welkom in Jezus’ naam. Daarmee was het startsein gegeven. De avond begon met het aanroepen van de Heilige Geest. De sfeer zat direct raak, want het was heel indrukwekkend om die volle jonge kerk te zien opgaan in een wervelende wave die de H. Geest vol kracht en vuur in ons midden bracht. ‘Hef uw handen op naar Hem, zing uw vreugde uit…’ klonk het uit volle borst. En of het een vreugdevolle avond werd.

De vruchten van de Heilige Geest
De rode draad doorheen deze belevingsavond vormden de negen vruchten van de Heilige Geest. Heel sereen werden nu en dan kleurrijke kaarsen naar voor gebracht, afgewisseld met uitbundige zang, gebed, getuigenissen, film en duiding.  Elke kaars stond symbool voor één van de negen vruchten van de H. Geest, die in ons groeien wanneer we leven zoals Jezus: liefde, zachtheid, vriendelijkheid, geduld, ingetogenheid, vreugde, vrede, trouw en goedheid.
Schitterende getuigenissen uit de ‘Let-it-Shine-brievenbus’                                                    Regelmatig mochten de vormelingen ‘tromgeroffel’ nabootsen, waarna het plots heel stil en spannend werd.  Bij het binnenkomen hadden ze immers een kaart mogen posten in de ‘Let-it-Shine-brievenbus’.  Op de kaart hadden ze tijdens een plaatselijke catechese geschreven wat de verschillende vruchten van de Geest in hun persoonlijk leven betekenen.  Regelmatig werden enkele kaarten uit de brievenbus gehaald en met de naam erbij, voorgelezen.  ‘Oh, nee … laat ze toch mijn kaart niet trekken en voorlezen!’ stond er op velen hun gezicht te lezen.  Maar geen nood: de vriendelijke Geest was vol goedheid en wijsheid, en overgelukkig en vreugdevol met de prachtige antwoorden.

Heel sterke momenten
Het hoogtepunt van de avond, werd de duiding van de symboliek van het vormsel: de betekenis van de geloofsbelijdenis, de handoplegging en zalving met heilig chrisma.  Vormheer Joris Polfliet vertelde op eenvoudige en mooie wijze wat dit voor hen in hun jonge leven - en in hun keuze de weg van Jezus verder te willen volgen - kan betekenen.                                          Tijdens mooie samenzang werd vervolgens het evangelieboek en brandende kaarsen heel plechtig naar voor gebracht.  Muisstil werd het toen het Pinksterverhaal door een catechist werd voorgelezen. De betekenis van dit mooie verhaal, werd uitgelegd via een videoboodschap, waarin bisschop Lode in gesprek ging met een vormeling over het vuur en de liefdeskracht van de Heilige Geest.                                                                                                    Daarna werden heel mooie voorbeden gebracht door enkele van onze vormelingen van Kerkplek Bottelare.  Heel blij en fier vroegen ze om de kracht en het vuur van Gods Geest.

Daverend slotmoment
Het daverende slotmoment met de zwierende glowsticks, dansende vormelingen en het prachtige lied: ‘Let it Shine’ was indrukwekkend en bezorgde zowel de vormelingen, de catechisten als de ouders-begeleiders een heel warm gevoel van jeugdig enthousiasme en de belofte van een levende en hoopvolle jonge kerk.  Voor veel vormelingen vormde deze avond dan ook een TOP-moment in hun voorbereiding op het vormsel, waar ze nu heel geïnspireerd en echt verlangend naar uitzien.  En de Heilige Geest … die doet ondertussen stilletjes zijn werk en laat zijn vruchten groeien … in elk van hen.

Met heel veel dank aan IJD en het bisdom Gent voor het organiseren van deze prachtige avond,

Catechisten Merelbeke en Bottelare