Maria

Aan de grot brandden we een kaarsje ©Willy

Maria

Het mooie en rustig gelegen kapelletje nodigt uit tot gebed ©Katrien

Maria

Ondanks het koude weer kwamen we samen bij het goed onderhouden kapelletje ©Bernadette

TROUWE MOEDER, MARIA
Samana Balegem organiseerde bedevaart naar Lourdes Oostakker

Op woensdag 24 mei 2023 ging Samana Balegem, met 39 deelnemers onder een stralende zon op bedevaart naar “Lourdes-Oostakker”. Om 14.00 u. vertrokken wij aan parking Rond Punt te Balegem. In Oostakker aangekomen was er om 15.00 uur Eucharistieviering in de Basiliek van O.L Vrouw, voorgegaan door onze Diaken Tom en begeleid door het Parochiaal Zangkoor van Balegem.
Vervolgens deden we de Kleine Ommegang en begroeting aan de grot.
Na het godsdienstig gebeuren gingen we naar Hotel de Lourdes waar ons een wafel met koffie of thee naar believen werd aangeboden.
Om 19.00 u. keerden 39 bedevaarders huiswaarts na een geslaagde namiddag.

Willy

Wekelijks gebedsmoment aan een Merelbeeks kapelletje
Gedurende de maand mei kwamen we elke week samen om het rozenkransgebed te bidden aan één van de vele kapelletjes in Merelbeke.

Woensdag 17 mei 2023: Rozenkransgebed aan het kapelletje van de Kerkhoek

Het zeer rustig en mooi gelegen Mariakapelletje aan de Kerkhoek ‘O.L.V. der smarten’ staat op de plaats waar in de middeleeuwen zich de dorpskerk van Merelbeke bevond.
De avond van woensdag 17 mei 2023 was eerder kil en fris onder een aanhoudende noordoostenbries. Toch was het heel fijn en hartverwarmend om er samen te komen en te bidden tot Maria. Het kapelletje, netjes gekuist en versierd, straalde zalige rust en vrede uit. Het is altijd goed en zeer zinvol om eventjes deze rustige kapel op te zoeken, en er in de stilte van de natuur een tijdje dicht bij Maria te vertoeven.

Donderdag 25 mei 2023: gebed aan de Mariakapel van de Lembergsesteenweg

Als laatste in de rij verzamelden we op donderdag 25 mei 2023 aan het kapelletje ‘Ik ben de Maagd der armen’. Omwille van de ligging aan een druk kruispunt, was er politiebescherming voorzien, waarvoor hartelijk dank.
Deze kapel bouwde men na de tweede wereldoorlog uit dankbaarheid voor de bescherming, de bijstand en de troost van Maria tijdens de oorlogsjaren. Het kapelletje is dankzij de weldoende inzet van buurtbewoners, heel goed onderhouden en altijd voorzien van kaarsen en heel mooie bloemen. Door het rozenkransgebed, afgewisseld met overwegingen, liederen en gebed, werden we allen heel stil en dankbaar, bij onze hemelste Moeder Maria.

Bidden rond de glorierijke mysteries van Maria
Maria, stil en onopvallend - bescheiden op de achtergrond - spreekt ons allen sterk aan.
Zij is ons zo menselijk nabij. Haar leven, getekend door het lijden van haar Zoon, blijft voor ons een steun en een kracht, en nodigt ons uit tot eenvoud, inkeer en diep geloof.
Bij haar kunnen we terecht met onze zorgen en verdriet. Bij haar vinden we steun en kracht tot nederigheid, dienstbaarheid en eenvoud. Als we naar haar beeltenis kijken, gaat er een warmte vanuit, alsof ze zeggen wilt: ‘Zeg maar lief kind wat je op je hart hebt, Ik zal je bijstaan.’  Haar beeld blijft ons troosten en roept ons telkens weer op om samen op weg te gaan … met en voor elkaar …gedragen door een groot geloof en vertrouwen in de Vader.