Merelbeke

Mariagebed aan het kapelletje van de Fraterstraat © Bernadette

MEIMAAND = MARIAMAAND

Bidden tot Maria aan de kapel van de Fraterstraat

De maand mei is toegewijd aan Maria

In al de kerken van onze parochie worden de Mariabeelden mooi versierd,

en komen vele mensen eventjes langs om een tijdje bij Maria te vertoeven.

Ook de kapelletjes op de hoeken van de straten, of aan het bos of veld, worden netjes gepoetst en versierd met mooie bloemen en kaarsen. Regelmatig komen wij aan één of ander kapelletje samen om te bidden en vieren rond Maria. Ook thuis kunnen wij een Mariabeeldje een centraal plaatsje geven, het koesteren en erbij bidden.

Onze Hemelse Moeder

Maria was mens zoals wij, en daardoor voor ons een groot voorbeeld in geloof. Zij stelde haar hart volledig open voor God. Zij was er zich goed van bewust dat God haar heel graag zag en dat haar Kind een "zichtbaar teken" was van een liefdevolle God.

Haar groot geloof, haar geestdrift voor Gods’ plan, maakte haar tot een dienstbare en liefdevolle vrouw, die haar liefde deelde met allen die zij ontmoette.

Als onze hemelse Moeder kunnen wij steeds bij haar terecht. Zij luistert altijd. Bij haar vinden we troost, steun en kracht om te groeien in geloof. “Richt uw ogen op Jezus” zegt ze ons, “Volg hem maar, Hij toont u de weg naar de Vader.”

Mariaviering aan het kapelletje van de Fraterstraat

Op donderdag 2 mei kwamen we, als start van de meimaand samen aan het Mariakapelletje van de Fraterstraat. Ondanks de regen en de wind, werd het een heel deugddoende viering.

We baden het rozenkransgebed rond de glorierijke mysteries, en stonden via Maria stil bij de gebeurtenissen vanaf de verrijzenis van Jezus.

Mooie teksten ter overweging werden afgewisseld met tientjes van de rozenkrans en Marialiederen. Op het einde volgde een moment van persoonlijk gebed en een rakend slotgebed. Het geheel vormde een mooie rustgevende, maar toch krachtige manier om via Maria tot God te bidden, Hem iets te vragen en Hem te danken.

Overweging tijdens de viering: ‘De hemelvaart van Jezus’.

Moeder Maria,

je Zoon die gezonden was door de Vader

keerde na de verrijzenis op Hemelvaart,

terug naar de Vader om voor ons te bidden.

Bid voor ons, Moeder Maria,

dat ook wij en alle mensen die wij meedragen in ons hart

eens mogen opgenomen worden in de hemel,

waar geen pijn en lijden meer is,

en waar we allen één zijn in de Liefde van de Vader.