Lichtjestocht

De kinderen kregen de opdracht om net zoals Jozef een mooi bedje voor het kindje te maken© ouder eerste communicant

Lichtjestocht

Kinderen genieten bij het zelfgemaakte bedje© ouder eerste communicant

Lichtjestocht

In het duister op zoek naar licht© ouder eerste communicant

LICHTJESTOCHT BIJ DE EERSTE COMMUNICANTEN
Op zoek naar het ‘Lichteiland’

Ouders en toekomstige eerste communicanten Flora op zoek naar het Licht
Op zaterdag 27 januari waren ouders en kinderen van het eerste communieproject Flora
uitgenodigd voor een creatieve wandeltocht rond het feest van Maria Lichtmis.
De kinderen hadden de opdracht gekregen een babypop en een warm dekentje mee te brengen.
Een pril deugddoend voorjaarszonnetje en de eerste fluitende vogeltjes waren van de partij
en maakten de wandeling meteen ook heel aangenaam.  Onderweg kon met via prachtige getuigenissen het verhaal van de opdracht van Jezus in de tempel ontdekken, echt mee beleven en toetsen aan het eigen leven.

Het Licht van God schijnt voor ieder van ons
Tijdens de tocht hield men vijf keer halt en beluisterde men het verhaal van Lichtmis via een QR-code op de smartphone.  Zo maakte men kennis met de zorgzame Jozef, een vreugdevolle Maria en met de weduwe Hanna die in Jezus het licht van de wereld (h)erkend. Simeon hoorde men getuigen hoe hij jarenlang uitkeek naar de komst van de Messias en hoe hij in het kind Jezus Gods Licht voor de wereld ervaarde.  Jammer genoeg kruiste hun pad ook dit van koning Herodes die meer van het donker hield dan van het ‘Licht’, en hen wou hinderen bij de zoektocht.
Bij elk van de figuren kregen ouders en kinderen tijd voor een opdracht, een passend spel en een rebus om op te lossen.

Licht overwint de duisternis
De tocht eindigde in de St.-Pietersbandenkerk van Merelbeke Centrum.  Daar vond men bij het beeld van Maria een waar licht-eiland.  Hier kreeg men de gelegenheid om in stilte een kaarsje aan te steken, te verwoorden voor wie zij zelf een lichtje kunnen zijn en persoonlijk in hun hart te bidden.
De catechisten begeleidden deze namiddag en hielpen waar het kon.  Bij het verlaten van de kerk, kregen de kinderen in hun ‘koesterboekje’ nog wat verwerkingsopdrachten, het mooie verhaal en een recept voor overheerlijke pannenkoeken mee naar huis.
Het geheel vormde een meer dan geslaagde namiddag.  Echt fijn.

Catechisten eerste communieproject Flora

Een kaarsje en een stil gebed bij Maria© Marleen