pinksteren

'Geest van God, wek in ons de gave van de vriendschap ...' ©Kristien

HET FEEST VAN DE HEILIGE GEEST
Pinksteren:

Net als toen bijéén, samen met Maria
Op zondag 28 mei 2023, een prachtige dag met knal blauwe hemel en een schitterende stralende zon, klonken de klokken van de St.-Pietersbandenkerk heel uitnodigend en verwachtingsvol. Bij het binnenkomen van de kerk werd je metéén ondergedompeld in het gebeuren van die dag: Pinksteren, het feest van de komst van de Heilige Geest.
De kerk oogde heel warm. Vooraan - bij het altaar en bij de paaskaars, stonden vele soorten bloemen in alle tinten van rood: net dansende vlammetjes. Daartussen op het altaar vier mooie rode kaarsen: heel intens en vurig. Naast het altaar prijkte het prachtige Mariabeeld tussen vele witte bloemen: een baken van rust en vrede.
Net zoals Maria en de leerlingen kwamen wij hier samen om biddend de komst van de Heilige Geest te vieren. Het werd dan ook een zeer prachtige viering: jeugdig en fris door de aanwezigheid van vele vormelingen en jonge gezinnen, gelovig gesteund en gedragen door de biddende parochianen en de prachtige zang van het St.-Pieterskoraal.

Gods’ Geest in ons
Diaken Luc gebruikte in de homilie een mooie metafoor om aan te duiden hoe Gods Geest in elk van ons woont. Je kan een zeer mooie jas hebben die je prachtig staat: mooi van snit, stof, kleur en vorm. De voering valt niet zo metéén op. Toch is van wezenlijk belang, want het is juist die voering die je jas zo prachtig en mooi maakt. Wat de voering is voor je jas, is Gods Geest in ons. Hij vormt ons tot mooie mensen, mensen doordrongen en gesteund door de kracht van Gods Heilige Geest.

Onze Pinksterroeping …
Wij hebben allemaal nood aan een frisse wind in de wereld, in de kerk en in ons eigen leven.
Gods Geest brengt ons daartoe levensadem en zuurstof, Hij verlicht en verwarmt ons hart en vernieuwt onze liefde. Hij laat ons leven en stelt ons in staat grote dingen te doen. Hij bewerkt in ons de innerlijke wil om onszelf te overstijgen in het doen van het goede. Moge het vuur, de vreugde en de blijheid van Pinksteren ons blijvend bezielen en inspireren om te leven vanuit de gezindheid van Jezus. Laat ons ‘geestige’ mensen worden die met weinig woorden tonen hoe de Geest vandaag aan het werk is … vol warmte, goedheid, vrede, geduld, geloof, liefde en zachtmoedigheid.

Een fijne receptie
Na de viering volgde een receptie op het kerkplein voor alle aanwezigen.  Er waren drankjes en lekkere hapjes, en er heerste een gemoedelijke warme sfeer. Iedereen stond met iedereen te praten en allen waren blij en eensgezind.
Het was dan ook echt Pinksteren.

Dank aan Brigitte en Daniel voor de prachtige bloemen en versiering van de kerk.