Enkele puntjes uit de voorbije parochieploeg vergaderingen

Als u al een agenda voor 2023 heeft: volgend jaar gaat de parochiale bedevaart naar Oostakker door op zaterdag 20 mei, dit is de week na Pinksteren.
De werking van het parochieblad kwam uitgebreid aan bod. Alle aankondigingen, verslagen en andere artikelen kan u blijven doorsturen naar het nieuwe mailadres parochieblad@parochie-moeder-teresa.be.
Bij het opstellen van een editie krijgen artikelen over parochie en pastoraal natuurlijk voorrang. De lay-out en keuze van fotos in de krant is niet altijd logisch: sommige foto’s worden heel klein gedrukt, of staan wat verloren op bladzijde 4. De uitgeverij bepaalt dit en de redactie heeft daar geen impact op. Onze excuses hiervoor, we melden dit aan de uitgeverij.
De uitgeverij heeft onlangs de kostprijs van een abonnement voor volgend jaar bekend gemaakt. Deze gaat van 46€ naar 50€. De inflatie laat zich overal voelen. De parochieploeg heeft daarom beslist om die prijsstijging niet helemaal door te rekenen, en de prijs voor onze parochie op 48€ te houden. We leggen 2€ bij, dit wordt betaald uit de reserves opgebouwd door de steun abonnementen in voorbije jaren. Daarnaast werden de reclameacties besproken: er zullen terug proefexemplaren beschikbaar zijn, om zo nieuwe abonnees aan te trekken.
De vacature voor parochieassistent is nog niet ingevuld : een kandidate werd niet weerhouden door het bisdom. Nieuwe kandidaten kunnen zich dus blijven aanmelden.
De komende vieringen werden besproken. Op Allerheiligen zal er op de meeste kerkplekken in namiddag een gebedsdienst zijn. Eind oktober start de wintertijd, dan zal zoals eerder aangekondigd de zaterdagviering in Bottelare verspringen van 18u naar 17u. De Allerheiligenviering op maandag 31 oktober wordt dus de eerste viering op het nieuwe uur. De maandelijkse bezinning in Munte zal een  gelijkaardige sprong maken: van 19u naar 18u.
In onze parochie zijn verschillende catechese werkingen actief, van doop over vormsel tot huwelijk. Het dekenaat biedt een vorming over doopcatechese aan, geïnteresseerden kunnen zich aanbieden. Onze parochie organiseert terug een huwelijkscatechese in het voorjaar van 2023. Deze cyclus kreeg veel positieve commentaar van de deelnemers. De eerste communie voorbereiding verloopt nu op 2 kerkplekken in de parochie: Bottelare en Merelbeke-Flora (inschrijven kan nog altijd op de website van de parochie), op de andere plaatsen blijft de voorbereiding doorgaan in de scholen (inschrijven via de school). Inschrijven voor het Vormsel kan via de lokale catechisten of via website. Alvast een warme dankuwel aan de inzet van alle catechisten.
Naast de pastorale en liturgische punten werd in de voorbije maanden ook heel wat gediscussieerd over de aanpak van de administratie in de parochie, waarbij we rekening moeten houden met een aantal nieuwe regels en aanbevelingen vanuit het bisdom. Dit wordt verder opgevolgd. Het bisdom organiseert trouwens binnenkort een opleidingscyclus rond het beleid, dit zal door een aantal medewerkers gevolgd worden.
De volgende vergadering gaat door begin november.

De parochieploeg