Communie tocht 2024

Dankbaar zijn voor jouw gekregen naam bij het doopsel ©Marleen

c

Jezus, wij denken aan jou, spreken over jou, houden van jou ©Bernadette

Communie tocht 2024

Met papa en mama de eerste communietocht doormaken ©Marleen

EERSTE COMMUNIETOCHT FLORA 2024
Speels en creatief op weg naar de eerste communie

Een fijne en boeiende eerste communietocht.
Ondanks de druilige regennamiddag, kwamen op woensdag 21 februari de eerste communicanten en hun ouders van het eerste communieproject Flora blij en enthousiast naar de St.-Pietersbandenkerk van Merelbeke Centrum.
Op het programma stond een gelovige ontdekkingstocht, waarlangs de kinderen en ouders met elkaar in gesprek konden gaan rond ons geloof, onze parochiegemeenschap, en de eucharistie… Doorheen de kerk stonden acht haltes opgesteld: doopsel, verhaal, woorden, aan tafel, dankbaar, groeien in geloof, bidden en een oefen-halte.
Elke halte was heel speels en creatief uitgewerkt, en reikte aan kinderen en ouders impulsen aan tot verdieping.

Het verhaal van God en mensen
Zo werkten ze bij een halte rond het doopsel. De kinderen ontdekten dat ze door het doopsel werden ingeschreven in het verhaal van God en mensen. De ouders vertelden hun over hun doopsel, waarom ze hen lieten dopen, hoe het verliep en wat het voor hen betekende. Aan de hand van een prachtige fotoreportage was er duiding bij de zalving met chrisma en het doordrongen worden met Gods Geest. Ook het kruisteken, het dopen met water en de doopkaars kwamen hier aan bod. De kinderen mochten tenslotte hun naam neerschrijven in de palm van Gods hand.
Bij een volgende halte stond men stil bij de eucharistie: ‘Aan tafel met Jezus’. Zij konden zien wat er allemaal op het altaar staat. Zij hoorden het verhaal van het laatste avondmaal waarbij Jezus een nieuwe betekenis gaf aan het gedeelde brood en de wijn. “Dit is mijn lichaam”, “Dit is mijn bloed”. Zoals brood en wijn aan zijn vrienden gedeeld werden, zo heeft Jezus onder ons gewoond vanuit een zichzelf gevende liefde. De kinderen konden bij het tafereel van de voetwassing bespreken hoe zijzelf ook dienstbaar kunnen zijn.

Jezus ontmoeten kan je leven veranderen
Zo werd elke halte heel kindvriendelijk uitgewerkt. Na de tocht oefenden de kinderen bij catechiste Marleen enkele liturgische houdingen en woorden: de drie kruisjes bij het evangelie, de woorden: ‘Heer, ik ben niet waardig …’ en de communiehouding. De tocht eindigde bij het kruis waar de kinderen een kaarsje mochten aansteken en een gebedje zeggen.
Ouders en kinderen groeiden op deze ludieke manier in geloof en vonden het allen een heel leuke en geslaagde namiddag. Blij en verwachtingsvol kijken ze uit naar de volgende catechese, maar vooral naar de grote dag van hun eerste communie.

Catechisten eerste communie Flora