Theophilius Verstraeten

EEN MOOI AMBACHTELIJK ONTWERP EN CROWDFUNDING

Een gedenkteken voor missionaris Theophilus Verstraeten

De vraag vanuit de katholieke parochie van Shetland naar een herdenkingsteken voor missionaris Theophilus Verstraeten in de Sint-Annakerk te Bottelare kan beantwoord worden! Onroerend Erfgoed heeft toestemming gegeven voor het aanbrengen van een gedenksteen in lijn met andere gedenkstenen aanwezig in de kerk.

Op een witte Carrara marmeren plaat van 80 op 60 cm zal met de hand een korte tekst in zowel Nederlands als Engels gekapt worden, volgens de traditionele techniek van het ‘kappen in V’.

ter nagedachtenis van

priester

Theophilus Verstraeten

missionaris en pionier

van de

Noordpoolmissie 1859-1869

geboren in Bottelare in 1832

en hier begraven in 1871

The Catholic Community

of the Shetland Islands

gratefully remembers

their first resident priest

after the Reformation

Filip Martin die het gedenkteken ontworpen heeft is professioneel letterkapper en steenbewerker. ‘In steen gebeiteld is voor altijd’ staat er op zijn website letterkappers.be te lezen. Filip is voor het Theophilus Verstraeten project extra enthousiast. Als inwoner van Bottelare was het al een tijdje zijn droom om ook op deze plek iets moois te kunnen verwezenlijken.

Het voorstel van Filip werd in juni doorgestuurd naar father Ambrose, de huidige priester in Shetland, ook al ging dit ver boven de eerste schattingen van een mogelijke kostprijs. Maar na enkele kleine aanpassingen in de tekst en met bisschoppelijke goedkeuring werd van start gegaan met een geldinzameling. De Shetlandse katholieke parochie zal een totaalbedrag van 4000 euro inzamelen en zitten ondertussen al op 2800 euro. Om het project echter tot een goed einde te brengen, zal de kost van dit monument (6000 euro + 6%BTW) echter gedeeld moeten worden. Ook onze parochieploeg heeft hier al een engagement laten klinken en ook in onze parochie willen we dus een bedrag inzamelen, of, om het met een modern woord te zeggen, aan crowdfunding doen. Wie zich aangesproken voelt door het verhaal van missionaris Theophilus Verstraeten (een website met informatie is in de maak) en het project in samenwerking met de katholieke parochie in Shetland wil steunen, kan een bijdrage doen door over te schrijven op volgend rekeningnummer: BE64 7374 1803 2152, op naam van ‘Pastorale werking van de parochies’. Vermeldt zeker bij de omschrijving ‘herdenking missionaris Verstraeten’ zodat het als bijdrage voor het monument herkend wordt. Van harte dank, ook namens de parochie in Shetland!

Lieve