Catechese

Bram en Karen De Coene-Herman uit de Emmaüsparochie van onze dekenij te gast bij de bisschop ©Bisdom Gent, Foto: Maitrise

Catechese

Al voor de derde keer nodigde bisschop Lode met Valentijn tien koppels uit, één uit elk
dekenaat van ons bisdom ©Bisdom Gent, Foto: Maitrise

DEKENAAL NIEUWS

BISSCHOP LODE VIERDE VALENTIJN ANDERS MET TIEN KOPPELS
Karen en Bram – en de kleine Bartel – waren erbij

Enkele weken terug kregen we een toch wel opmerkelijke uitnodiging in onze handen via diaken Luk. De uitnodiging voor ‘Valentijn Anders’ kwam van niemand minder dan bisschop Lode. ‘Valentijn Anders’ is een initiatief dat, dit jaar voor de derde keer, 10 koppels samenbrengt rond een maaltijd met gelegenheid tot ontmoeting. Elk dekenaat van het bisdom Gent mag een koppel afvaardigen om aan deze maaltijd deel te nemen. Dit jaar werd een koppel gevraagd uit onze Emmaüsparochie, en zo kwam de uitnodiging bij ons terecht.

Op 13 februari trokken wij – samen met onze jongste, Bartel – dus richting Gent centrum met de tram. We werden hartelijk ontvangen door bisschop Lode en maakten kort kennis met de andere aanwezigen, waaronder voor ons ook enkele bekende gezichten. We zagen een diverse groep van deelnemers: vele jonggehuwden of verloofden, maar ook koppels die al wat langer samen onderweg zijn en zelfs een koppel dat bijna 60 jaar huwelijk op de teller heeft staan. Bij een hapje en een glaasje vertelde bisschop Lode ons wat hij verstaat onder ‘engagement’ en hoe hij dat gedurende zijn leven heeft moeten/mogen invullen. Daarna werden we uitgedaagd om zelf ook na te denken wat een ‘engagement’ voor ons betekent en hoe wij ons engagement naar elkaar toe beleven. Ook het woord ‘roeping’ kwam ter sprake. Wij zijn geroepen om als gezin door het leven te gaan en er ten volle te zijn voor onze kinderen, net zoals een priester geroepen is om er ten volle te zijn voor zijn Kerk.

Na deze inleiding gingen we samen aan tafel en konden we praten met de andere koppels over wat ons bezighoudt en hoe wij ons geloof beleven. Het is toch steeds weer een openbaring voor koppels die wat ‘verder’ van de kerk staan om te horen waar wij onze tijd aan besteden. Over het festival dat wij mee organiseren (Art of Faith Festival) konden we open delen. Daarnaast ben ik zelf ook steeds onder de indruk van met hoeveel overtuiging zij toch nog kiezen voor het kerkelijk huwelijk. Dat doet deugd. Aan tafel zaten we bij een koppel dat zal gehuwd worden door deken Jo Mattheys, die ook ons huwelijk heeft ingezegend. Dat schept toch een band en het gesprek verliep dan ook vlot. Bisschop Lode kwam tijdens het dessert nog even bij ons aan tafel zitten en het gesprek ging als vanzelf richting de Lourdesbedevaart, waar zowel Bram als bisschop Lode jaarlijks aanwezig zijn.

De avond werd afgesloten met een gebedsmoment in de kapel op de zolder van het bisschopshuis. Een mooi moment van verbondenheid, zowel op menselijk vlak als tussen de verschillende dekenaten. Het was een bijzondere avond – toch wel wat anders dan hoe we normaalgezien onze liefde vieren op Valentijn – maar zeker de moeite waard!

Bram en Karen De Coene-Herman