Vormheer Z.E.H. Mgr. Dirk Smet

Een blije groep vormelingen in Bottelare©Dries Demey

Proficiat aan de vormelingen in Merelbeke centrum©Jan Holvoet

Vormselvieringen in Merelbeke – Oosterzele
Proficiat aan al onze vormelingen
Vormsel op 30 april 2023 te Scheldewindeke
Eindelijk na één jaar begeleiding zijn we er klaar voor om ons vormsel te ontvangen. Wij hebben tijdens de voorbereidende bijeenkomsten gesproken over ons doopsel en de betekenis hiervan. Verder hebben wij ook besproken wat het chrisma met ons gaat doen en wat de betekenis is van ons vormsel. Wij weten nu dat dit geen eindpunt is maar en start in ons geloofsleven. Wij hebben nu uit eigen naam aan onze vormheer gezegd dat wij christen willen zijn en dat wij dit willen laten zien aan de anderen. Wij weten ook dat dit niet gemakkelijk zal zijn en dat wij daarom op de steun rekenen van onze ouders en onze medemensen. De vormselviering zelf was zeer goed en hebben de vormelingen zeer goed hun best gedaan. De vormelingen waren enthousiast in de viering en kregen dan ook op het einde van de viering een daverend applaus. In het bijzonder willen wij onze vormheer bisschop Dirk Smet bedanken voor de zeer goede viering en opbeurende woorden naar onze vormelingen toe. Ook willen wij in het bijzonder Marjan, Sofie en Agnes bedanken voor de zeer stijlvolle begeleiding van onze vormelingen. Verder ook bijzondere dank aan Peter onze diaken waarop wij steeds kunnen rekenen voor hulp en steun. Verder danken wij ook onze fotograaf Hugo voor de zeer serene uitvoering van het nemen van foto’s tijdens de viering.

De catechisten Jo en Luc

Vormselviering in Bottelare en Merelbeke centrum

Jouw hand laat mij nooit los
Op zaterdagvoormiddag 29 april werden er in de St.-Annakerk van Bottelare 29 kinderen gevormd tijdens een zeer mooie vormselwake. . De viering werd voorgegaan door vormheer Z.E.H. Mgr. Dirk Smet, Z.E.H. pastoor Adriën Dhooghe en diaken Luc Pontzeele; en vreugdevol opgeluisterd door het jeugdkoor van Melsen.
Na een passende woorddienst, hernieuwden de stralende vormelingen het geloof van hun doopsel en ontvingen ze door handoplegging en zalving de kracht van Gods liefde : de heilige Geest.  Als teken van het nieuwe leven in Christus werden ze een witte sjaal omgehangen.   Deze sjaal verwijst naar het ontvangen hebben van de drie initiatiesacramenten ‘doopsel, eucharistie en vormsel’; waardoor ze volledig zijn opgenomen in de christengemeenschap en daarin een taak krijgen.
Heel uitbundig en intens blij zongen ze dan ook  : ‘Geest van God, Geest van leven, stroom doorheen ons hart’, waarna een daverend en welverdiend applaus volgde.

Gezonden om lief te hebben
In de namiddag was het dan de beurt aan de 64 vormelingen van Merelbeke Centrum/Flora. De St.-Pietersbandenkerk zat dan ook afgeladen vol.   Ook hier gingen Mgr. Dirk Smet en pastoor Adriën Dhooghe de viering voor.  Kristien en Wannes van de lofprijzingsgroep ‘Cross that Bridge’ begeleidden zo prachtig de zang en de muziek, dat we er allen echt stil van werden.  Tijdens de homilie riep de vormheer ons op om te leven vanuit en met de liefde van God en zelf liefdevol in het leven te staan.  Onze identiteit als christen is ‘Liefde’.
Na de handoplegging werden de kinderen gezalfd met het heilig chrisma : een heel sterk en intens moment waarop ze doordrongen werden door Gods heilige Geest.
De ganse kerk bad samen voor de vormelingen opdat ze gesterkt door het sacrament van het vormsel,  zouden groeien in vriendschap met Jezus en sterke, goede en gelukkige mensen zouden worden:  ‘Leef vervuld met Gods Geest, met een hart vol vreugde en liefde’.
Op het einde van de viering herinnerde de vormheer er ons aan dat we allen geroepen zijn, om dag in en dag uit,  drager te zijn van Gods goede Geest.
Na een daverend slotlied ‘Laten we dansen…springen…zingen voor de Heer’ volgde ook hier een zeer hartverwarmend en daverend applaus.

Catechisten Bottelare
Catechisten Merelbeke Centrum en Flora