Kapel Fraterstraat

Mariaviering aan het kapelletje van de Fraterstraat
Het is meimaand.  De hele maand is toegewijd aan Maria.
In al de kerken van onze parochie is het Mariabeeld mooi versierd,
en komen vele mensen eventjes langs om een tijdje bij Maria te vertoeven.
De kapelletjes op de hoeken van de straten, of aan het bos of veld, zijn netjes gekuist en kregen mooie bloemen en kaarsen.  Ook thuis kunnen wij een Mariabeeldje een centraal plaatsje geven, het koesteren en erbij bidden.
In onze parochie hebben we de gewoonte om elke week aan één van de kapelletjes samen te komen; en Maria te eren met een mooie viering rond het rozenkransgebed.
Op donderdag 5 mei kwamen we als start van de meimaand samen aan het Mariakapelletje van de Fraterstraat.

De kracht van het gebed
Net die voormiddag had paus Franciscus op het St.-Pietersplein alle gelovigen opgeroepen om de schoonheid van het samen bidden van de rozenkrans te herontdekken.  Hij nodigde ons allen uit om de voorspraak van Maria in te roepen voor onze persoonlijke intenties, voor de intenties van de Kerk en voor de vrede in de wereld.  Tijdens de moeilijkste momenten in ons leven – of in de geschiedenis - kunnen wij altijd op Maria vertrouwen. Met een toespeling op de alles vernietigende kracht van de Russische bommen en vernietigingswapens, plaatste de paus de leven schenkende sterkte en kracht van de rozenkrans.  Christenen mogen hun hoop stellen op het oude en nieuwe wapen van het dagelijks bidden van de rozenkrans.

De schoonheid van het samen bidden herontdekken
De meimaand nodigt ons telkens opnieuw uit om onze verering voor Maria te versterken.  Het geheim van haar vrede en moed, was de wetenschap dat er voor God niets onmogelijk is.
Het rozenkransgebed is een mooie en rustgevende manier om via Maria tot God te bidden, iets te vragen of Hem te danken.  Maria geeft ons immers het voorbeeld hoe wij God kunnen eren.  In het mooie lied ‘Magnificat’ zingt Maria over de God van wie ze houdt.  Ze dankt Hem om de grote dingen die Hij aan haar heeft gedaan.
Het ‘Magnificat’ is niet alleen het dankgebed van Maria; het is ook het gebed van iedere mens die in God zijn of haar vreugde vindt en Hem dankt.
Ook wij hebben allemaal zoveel redenen om oprecht blij en dankbaar te zijn.  Laten wij dan ook van Moeder Maria leren om elke dag dankbaar te zijn en te bidden tot God.

Op donderdag 12 mei 2022 om 20 uur: Mariagebed aan de kapel van de Notelaarstraat.
Op  woensdag  18 mei 2022 om 20 uur: Mariagebed aan de Boskapel (Schelderode).
Op donderdag 19 mei 2022 om 20 uur: Mariagebed aan de kapel van de Kerkhoek.
Op  woensdag  25 mei 2022 om 20 uur: Mariagebed aan de kapel van de Lembergsesteenweg.