communie

EERSTE COMMUNIE IN BOTTELARE

Afspraken
Door alle beperkende maatregelen vanwege covid 19, starten wij nu pas met de regelingen van de eerste communie in de kerkplek Bottelare, in de hoop dat we een min of meer normale lente tegemoet gaan …

Hoe doen wij  dat?
Sedert 2017 wordt in onze kerkplek de eerste communie niet langer gevierd met de klasgroep van het eerste leerjaar. De kinderen van de scholen uit Bottelare (Visitatie), Moortsele – Landskouter (De Bloesem), Munte (Steinerschool) en Melsen – Schelderode (De Graankorrel) sluiten hiervoor aan bij de parochie in de kerkplek Bottelare.
De voorbereiding is een weg van thuiskomen in de geloofsgemeenschap. Zo willen wij als christenen ‘Kerk’ zijn: een beweging van mensen die leven in de geest van Jezus en die betrachten om al goeddoende te bestaan voor anderen. De voorbereiding is ook een weg voor kinderen én ouders. Deze boeiende tocht brengt ons bij onze grote vriend Jezus. Hij leert ons kijken met de ogen van God. Dat willen wij beleven in kleine tekenen van vriendschap en goedheid.
Kinderen die hun eerste communie wensen te doen, kunnen zich daarvoor dus wenden tot de parochie.

Voorbereiding
De voorbereiding bestaat uit een drietal instapvieringen met daaraan gekoppeld een catechesemoment voor ouders en kinderen. De eerste communie zelf vindt plaats in de kerk van Bottelare op zaterdag 21 mei 2022 om 15 uur.
Onder normale omstandigheden houden wij een oudervergadering om deze werking toe te lichten, maar momenteel lijkt ons dat nog niet aangewezen.
De voorbereidende bijeenkomsten voorzien we op
zaterdag 12 maart (17.15 uur) met aansluitend de eucharistieviering om 18.15 uur.
zaterdag 02 april   (17 uur) met aansluitend de eucharistieviering om 18 uur.
zaterdag 30 april   (17 uur) met aansluitend de eucharistieviering om 18 uur.
woensdag 18 mei   (14.30 uur) is er repetitie in de kerk (tot 16 uur).

Het is niet ‘vanzelfsprekend’ dat alle kinderen aansluiten bij de kerkelijke sacramenten. Het gaat om een persoonlijke en bewuste keuze en een engagement van de ouders voor hun kinderen. We willen echter iedereen graag de kans bieden om deel te nemen, vandaar deze uitnodiging. Mochten jullie niet kiezen voor een eerste communie of reeds ingeschreven zijn in een andere parochie of kerkplek, beschouw dan deze uitnodiging als niet bestaande.

Vraag om medewerking!!!
Wij solliciteren naar enkele ouders (en of grootouders) die in een klein ploegje samen met ons de voorbereiding willen dragen. Dat maakt het allemaal wat meer betrokken en haalbaar. Het is ook de uitdrukking van samen parochie zijn.

INSCHRIJVEN
Er zijn al een aantal ouders die de weg naar de website van onze parochie gevonden hebben en hun kind hebben ingeschreven. Voor deze die dat nog niet deden, vragen wij dat te doen tegen ten laatste 6 maart.

Website van de parochie: (https://www.parochiemerelbekeoosterzele.be/ - ‘Wij vieren’ – ‘Eerste Communie’ – ‘Kerkplek Bottelare’ – ‘Inschrijven’). Bij de keuze van de kerkplek kiest u voor kerkplek Bottelare.

Info via Wies Merckx – 0498 86 49 17 of mail: merckxwies@gmail.com