Medewerkers parochieblad

Medewerkers parochieblad/website/sociale media luisteren naar elkaar © Erna

DEKENAAL NIEUWS
Sociale media over de grenzen

Op woensdag 15 juni kwamen we dekenaal samen met wie het parochieblad en de website/sociale media verzorgt in onze verschillende parochies. Er was een vertegenwoordiging van de Moeder Teresaparochie van Merelbeke en Oosterzele, van de Emmaüsparochie Destelbergen en Melle, van de Onze-Lieve-Vrouwparochie Lede en Wichelen en van onze Gabriëlparochie Laarne-Wetteren.

Wekelijks willen we een parochieblad brengen met nieuws uit de gemeenschap maar willen we ook iets inhoudelijks brengen. Soms is het een hele klus om het parochieblad ‘vol’ te krijgen, goeie artikels te zoeken, mensen te vinden die willen schrijven. Hoe kunnen we de website optimaal gebruiken, wat is er nodig als ondersteuning?
Daarom was het een idee om dekenaal samen te komen en te zoeken waar we mekaar kunnen vinden en helpen.

We leerden mekaars werking kennen en luisterden waar we iets konden meepikken dat interessant is voor de toekomst.
Vanuit Kerk & leven Antwerpen hadden we Tim Vanmechelen op bezoek. Hij ondersteunt overal in Vlaanderen zowel technisch als inhoudelijk de redactieteams. Hij werkt ook mee aan het parochieblad, de website en facebook in de Claraparochie in Eeklo. Hij weet dus waarover hij spreekt. Via een powerpoint schetste hij de verschillende mogelijkheden om dekenaal samen te werken en toonde hij enkele goede voorbeelden van andere dekenaten, parochies.

Met kleine stapjes willen we samenwerken. Technisch wordt voor een digitaal platform gezorgd waarop iedereen zijn te delen teksten kan plaatsen. We spraken af welke parochie, naar aanleiding van de hoogdagen en sterke tijden in het najaar (O.LV. Ten Hemelopneming, Allerheiligen, Advent en Kerstmis), het frontartikel maakt.
Er werd gekeken of de website optimaal gebruikt wordt en waar nog verbetering mogelijk is. Het gebruik van de webformulieren voor doop, eerste communie, vormsel, huwelijk en uitvaart gebeurt nog niet in alle parochies en is toch wel een handig werkinstrument.

Het was een open en vruchtbare avond met een positieve inbreng van alle parochies.
Onze volgende afspraak is op woensdag 7 december om 20.00 uur.

Voor onze H. Moeder Teresaparochie Merelbeke-Oosterzele willen we iedereen bedanken die meewerkt aan het parochieblad, website, facebook.
Kristien Serraes (redactie parochieblad)
Marleen Vande Maele (redactie parochieblad)
Katrien Van der Borght (redactie parochieblad)
Herman Den Tandt (technische ondersteuning website)
Ronny Bockstaele (technische ondersteuning Gmail Drive, facebookpagina – opmaak Liturgische vieringen)
Alsook alle inzenders van tekst en foto’s!

Erna De Keulenaere
Redactie parochieblad Gabriëlparochie