Cover van het boek

munte

Gwendolyn De Smet luistert de presentatie op met ingetogen vioolmuziek ©Pieter De Bruyne

munte

Het boek kreeg meteen grote belangstelling - Bernadette van Damme signeert ©Pieter De Bruyne

'De Sint-Bonifatiuskerk, erfgoed en symboliek' een nieuw boek voor Munte!

Zondag 12 september werd ter gelegenheid van Open Monumentendag in Munte het boek 'De Sint-Bonifatiuskerk, erfgoed en symboliek' voorgesteld.

In al haar eenvoud draagt de kleine landelijke kerk van Munte een schat aan geschiedenis en cultureel erfgoed met zich. In het prachtig geïllustreerd boek met een fijne lay-out, neemt Bernadette Van Damme de lezer mee in een ontdekkingstocht van erfgoed en objecten. Met de invalshoek ´symboliek´ wordt het boek over deze bescheiden kerk, meteen ook universeel relevant.

Tijdens een feestelijke zitting werd dit nieuw boek voor Munte van auteur Bernadette Van Damme voorgesteld. Het publiek werd verwelkomd met stemmige vioolmuziek gebracht door Gwendolyn De Smet. Verder namen Jean Verstraeten, voorzitter van de vzw uitMUNTEnd, Erik Van Bockstaele, voorzitter Kerkraad Sint-Bonifatius, Luc Van Huffel, schepen cultuur en erfgoed gemeente Merelbeke het woord. Uiteraard kwam ook de auteur aan het woord om het boek toe te lichten.

Een interview met Bernadette Van Damme
Hoe ben je op het idee gekomen om een boek over de kerk te schrijven?
Het was oorspronkelijk de bedoeling om een kleine verklarende brochure samen te stellen over de kerk. Uiteindelijk waren er zoveel invalshoeken waardoor de brochure uitgegroeid is tot een boek. Mijn fascinatie voor kerkenbouw en de bijhorende decoratie sluimerde reeds lang. Doorslaggevend was mijn driejarige opleiding als toeristische gids waarbij vaak kerken werden besproken. Ik probeerde me in te leven in het gedachtengoed van een bepaalde periode, wat voor de mens van de 21ste eeuw niet altijd evident is. Het boek 'Christelijke symboliek en iconografie' van prof. J.J.M. Timmers was de aanzet tot verder onderzoek. Ik kwam tot de conclusie dat niet altijd majestueuze kathedralen of rijkversierde kerken in de belangstelling moeten staan, maar dat ook een dorpskerk zoals de Sint-Bonifatiuskerk van Munte daarvoor in aanmerking komt.

Wat mag de lezer verwachten?
Het verhaal van de Sint-Bonifatiuskerk is nauw verbonden met het ganse verhaal van Munte, vandaar dat ook dit item aan bod komt. De huidige kerk dateert van de tweede helft van de 19de eeuw en vervangt de oude kerk die ooit in de Torrekensstraat stond waar nu het kerkhof is. De lezer maakt kennis met de patroonheilige Sint-Bonifatius en met de heilige Apollonia, de tweede belangrijke heilige die er vereerd wordt. Het boek laat je kennis maken met het exterieur van de kerk om dan het ganse interieur te vertellen. Daarbij wordt telkens de klemtoon gelegd op de symboliek. Het boek is daarvoor een geschikte leidraad tijdens een bezoek aan de kerk, opgevat als een rondleiding en verloopt in wijzerszin. Met de 130 kleurenfoto's is het ook perfect mogelijk om het boek rustig thuis te lezen en zo een beeld te krijgen van deze aangename kerk.

Waar heb je alle info gevonden? Was het gemakkelijk om aan die info te komen? Heb je nieuwe info gevonden, iets dat je eigenlijk niet dacht of verwacht had…?
In de loop van de voorbije decennia werd in de archieven van De Muntenaar heel wat informatie verzameld, niet alleen over de kerk maar ook over Munte zelf, wat dus een degelijke informatiebron is, samen met mijn persoonlijke bibliotheek. De geschreven bronnen opgesteld door de diverse pastoors van Munte bevatten een schat aan informatie. Door de covidpandemie was het een tijd lang onmogelijk om opzoekingswerk te doen in bvb. het Rijksarchief. Toch bleek het mogelijk om digitaal heel wat informatie te verzamelen. Zo ben ik in contact gekomen met familie van twee belangrijke personen voor deze kerk, nl. van pastoor Johannes Franciscus Joseph Vander Donckt, de schenker van de gronden waarop de kerk gebouwd is en van Leo Weymeis, pastoor tijdens de Eerste Wereldoorlog die daarover een omstandig verslag geschreven heeft.
Daarnaast zijn ook een paar onbekende kerkschatten ontdekt. Het fijne zilveren chrismatorium van 1780, vervaardigd door een zilversmid uit Oudenaarde en het schilderij 'Ecce Homo'. Het doek is van de hand van de Antwerpse schilder Karel Verlat, wat tot nu toe onbekend was.

Is er iets dat je bijzonder bijblijft?
Alhoewel de deelname aan kerkvieringen sterk verminderd is, valt het op dat veel bezoekers weigerachtig staan tegenover mogelijke veranderingen in de kerk. De kerken vormen een onderdeel van onze cultuur en daarvoor is het belangrijk dat we ook begrijpen wat het allemaal betekent. Ik hoop dat dit boek daartoe bijdraagt.

Praktische info: boek: 112 bladzijden – 130 kleurenfoto´s - 25 euro
Reserveer je boek bij vzw uitMUNTEnd of bij De Muntenaar, vzwuitmuntend@gmail.com, jobeka@skynet.be of 09/362 70 43

Te bekomen na overschrijving van 25 euro (+ evt. verzendkosten 9 euro) op rekeningnummer BE57 5230 8101 0435 van vzw uitMUNTEnd met vermelding van naam en adres.

Het boek is ook te koop: op 2 oktober van 13u tot 17u30 – tijdens het erfgoedfestival op de Tuinbouwschool in Melle, Brusselsesteenweg 165 of op 3 oktober om 15 uur – tijdens een lezing door Bernadette Van Damme in de Standaardboekhandel, Hundelgemsesteenweg 612