catechese

Een leuke quiz over gebruiken en rituelen in de kerk©Bernadette

Samen zingen: 'Ga, ga in het licht van de Heer ...'©Katrien

catechese

Bij de communie kregen de kinderen een kruisje van de priester©Bernadette

Zoals stromend water, stroomt Gods liefde in elk van ons.

Catechese en instapviering eerste communie
Op zondag 12 maart kwamen de toekomstige eerste communicanten en ouders van Merelbeke Flora samen in de kerk van Merelbeke Centrum.
De mascotte Toekie heette hen hartelijk welkom.  Daarna stond er een uurtje catechese op het programma voor ouders en kinderen: een leuke quiz over gebruiken en rituelen in de kerk, een duiding bij het werkboekje ‘Met Jezus aan tafel in de eucharistie’; en een zangmoment.  Verschillende liedjes welke de kinderen tijdens de eerste communievieringen zullen zingen, werden aangeleerd.

Jezus zegt: “Ik ben het levend water”
Tijdens de viering met de parochiegemeenschap gingen de kinderen in nevendienst.
Daar werkten ze rond het evangelieverhaal van de zondag en van daaruit ook rond het doopsel.
Bij het verhaal van de Samaritaanse vrouw aan de waterput, wisselde men uit over het belang van water.  Zonder water kan men niet leven. Er is ook verschil tussen stilstaand brak water dat ziek maakt, en levend stromend water dat fris en gezond is en leven brengt. Jezus zegt: “Ik ben het levend water”.  Als je God in je hart laat komen, lijkt het alsof je in je binnenste een waterput hebt.  Een put met water die nooit droog staat en die je altijd de moed en de kracht geeft om verder te gaan en ervoor te zorgen dat onze wereld echt goed wordt … een plaats naar de droom van God … een plaats waar we allen vriend van elkaar en van Jezus kunnen zijn.

Leef nu maar, je bent zoals Jezus een geliefd kind van God
Vanuit het water werd verder de link gelegd naar het doopsel.  Water schenkt leven, verfrist, reinigt, draagt…. Water kan ook het leven bedreigen.  Wanneer de doopheer doopt met water en zegt: “Ik doop je in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest”, wil hij hiermee zeggen: ‘Leef nu maar; je bent zoals Jezus een geliefd kind van God en een vriend van de mensen. Zoals water stroomt, stroomt ook Gods liefde en leven in jou’.
Met het heilig chrisma krijgt de dopeling een kruisje op het voorhoofd.  Zalf – olie heeft veel goede eigenschappen: het geneest, beschermt, bewaart, geeft smaak, verzacht … Olie dringt ook heel diep door en is onuitwisbaar.  Bij de zalving bij het doopsel betekent dit: ‘Wordt sterk met de kracht van Jezus zelf; wordt zacht en goed met de zachtheid en de liefde van Jezus … Zijn liefde doordringt je helemaal en dit voor altijd’.
Een doopkaars wordt ontstoken aan de vlam van de paaskaars: een teken van het licht van Jezus, dat schijnt voor ieder van ons.  Met het licht van de doopkaars geven de ouders en peter/meter/geloofsgemeenschap aan dat zij licht voor hun kind willen zijn, en het licht van hun geloof aan hem/haar willen doorgeven.
De kinderen voelden in deze catechese aan dat het goed is om kind van God te zijn.
Na de nevendienst sloten de kinderen aan bij de geloofsgemeenschap om verder samen eucharistie te vieren.  Samen het zondagskoor zongen de kinderen tenslotte hun vreugde uit.
(Met dank aan dirigente Peggy en de zangers van het gelegenheidskoor.)

Catechisten eerste communie