all

Lam gods

Het paneel “de aanbidding van het Lam” ©Katrien

Bezoek aan het Lam Gods

Op 2 oktober werden de parochies van het bisdom Gent uitgenodigd om het Lam Gods in het nieuwe bezoekerscentrum te bezoeken.
Met enkele medewerkers van het parochieblad en het parochiesecretariaat gingen wij daar graag op in.

Met behulp van een “Augmented Reality”-toestel waarin we een driedimensionale (3D) holografische voorstelling zagen, begonnen we onze rondleiding door de gerestaureerde crypte, een reis diep in het verleden en de bewogen geschiedenis van de Gentse kathedraal en het schilderij van de gebroeders Van Eyck, het “Lam Gods”.

Op het einde van deze reis kwamen we bij het hoogtepunt van ons bezoek, het “Lam Gods”. Dankzij de restauratie is het dan ook voor het eerst sinds de 16e eeuw dat de originele verflaag van Van Eyck terug te zien.
Met veel bewondering hebben wij daar allen van genoten.

Katrien

Ter info:
“Augmented Reality”-toestel laat toe om de 3D-voorstelling te zien in een werkelijke omgeving oftewel een virtueel beeld in een reëel beeld” in realtime.
In tegenstelling tot een “Virtual Reality”-bril niet doet maar enkel het virtuele beeld of schijnwerkelijkheid weer geeft.