instapviering

De kinderen zongen hun vreugde uit! ©Bernadette

instapviering

Terwijl catechist Bram een mooi gedicht over de graankorrel brengt, brengen de kinderen een kom aarde aan waarin ze graan hadden gezaaid ©Bernadette

instapviering

Het verhaal van een korrel graan ©Marleen

Catechese en instapviering eerste communie Flora

Een leuke quiz over gebruiken en rituelen in de kerk
Op zondag 17 maart kwamen de toekomstige eerste communicanten en ouders van Merelbeke Flora samen in de kerk van Merelbeke Centrum.
De mascotte Toekie heette allen hartelijk welkom. Daarna stond er een uurtje catechese op het programma voor zowel de ouders als de kinderen. De mooie gebruiken en rituelen in de kerk werden toegelicht via een zeer leuke quiz. Daarna volgde een uitbundig zangmoment: de verschillende liedjes die de kinderen tijdens de eerste communieviering zullen zingen, werden aangeleerd. Tenslotte stond men ook nog stil bij twee belangrijke elementen uit de eucharistieviering: vergeving en kruis.

Het verhaal van een korrel graan
Tijdens de viering met de parochiegemeenschap gingen de kinderen in nevendienst.
Daar werkten ze rond het evangelieverhaal van de zondag. De kinderen leerden hoe Jezus zichzelf vergeleek met een graankorrel. Net als een graankorrel in de grond zal hij sterven om veel vrucht voor te brengen. Zij kregen mooie foto’s van de cyclus van zaad-naar-vele vruchten te zien, hoorden een prachtig verhaal over een mier en een graankorreltje, zaaiden zelf tarwe in een grote kom aarde, en luisterden naar het evangelieverhaal over de graankorrel. Tenslotte bespraken ze ook nog hoe zijzelf een beetje kunnen sterven aan eigen kleine grilletjes en onhebbelijkheden om zo meer op Jezus te gelijken en zijn weg te volgen.
Na de nevendienst sloten de kinderen aan bij de geloofsgemeenschap om verder samen eucharistie te vieren. Samen met het zondagskoor zongen de kinderen hun vreugde uit.
Het geheel vormde een mooie en zinvolle voormiddag in de voorbereiding naar het feest van hun eerste communie.
(Met dank aan dirigente Peggy en de zangers van het gelegenheidskoor.)

Catechisten eerste communie